medicalperson medicalperson .

medicalperson

عوارض زودهنگام كاشت مو

بر خلاف آنچه كه ممكن است خيلي افراد تصور كنند، خطر بروز درد در زمان جراحي پيوند مو بسيار ناچيز است. البته در مورد عمل پيوند مو به روش FUT يا نواري، ممكن است بيمار در طي چند روز اول بعد از عمل درد خفيفي را احساس كند و شايد هم براي تسكين درد در اولين شب بعد از عمل به داروي مسكن نياز پيدا كند. اما روش FUE معمولاً هيچ دردي را حتي در شب اول بعد از عمل به همراه ندارد.

خارش: يكي از عوارض شايع بعد از عمل كاشت مو، خارش نواحي درگير در عمل در پوست سر در روش‌هاي سنتي FIT وFUT است. خاراندن سر در طي چهار روز اول بعد از عمل مي‌تواند عواقب بسيار بدي داشته باشد و منجر به آسيب‌ديدگي گرافت‌هاي تازه كاشته شده شود. خوشبختانه شدت خارش پوست سر بعد از كاشت مو معمولاً خيلي كم است و در اغلب موارد به هيچ مداخله درماني نياز ندارد. در واقع، مرطوب نگه داشتن ناحيه پذيرنده در پوست سر با استفاده از مرطوب‌كننده‌هاي پوستي، در اغلب موارد مي‌تواند خارش پوست را برطرف نمايد در غير اينصورت نياز است كه با پزشك مشورت كنيد.

خونريزي: كاشت مو چه به روش FUE و چه به روش نواري انجام شود، معمولاً بر روي ناحيه اهدا كننده در پوست سر يك پانسمان گذاشته مي‌شود تا فشار مختصري را بر روي اين ناحيه وارد كند. اين كار باعث مي‌شود كه خطر بروز خونريزي بعد از كاشت مو به حداقل برسد. بعد از پايان عمل پيوند مو ممكن است در ناحيه اهدا كننده يا ناحيه پذيرنده در پوست سر، كمي خونريزي وجود داشته باشد. اگر اين خونريزي اتفاق بيفتد، معمولاً با گذاشتن يك گاز استريل و فشار دادن آرام آن بر روي سر به مدت چند دقيقه، مي‌توان خونريزي را متوقف كرد. اگر خونريزي با چند بار فشار دادن مختصر بر روي پوست سر متوقف نمي‌شود، با پزشك خود تماس بگيرند.

ورم: اغلب افرادي كه عمل كاشت مو انجام مي‌دهند، كمي ورم در پوست سر خود مشاهده خواهند كرد. به طور كلي احتمال بروز ورم در ناحيه پذيرنده و اطراف آن، به ويژه پيشاني و دور چشم‌ها بيشتر است. بعضي از افراد مي‌توانند از داروهاي استروئيد پروفيلاكتيك براي كاهش خطر بروز ورم استفاده كنند. داروهاي استروئيدي را مي‌توان به صورت تزريق در پوست سر در روز عمل جراحي و يا به صورت قرص در طي چند روز اول بعد از عمل استفاده كرد. ورم سر در صورتي كه اتفاق بيفتد، معمولاً در روز سوم بعد از عمل شروع مي‌شود و در روز چهارم به بيشترين ميزان خود مي‌رسد. اما خوشبختانه اين ورم معمولاً تا روز پنجم بعد از عمل خيلي سريع برطرف مي‌شود.

بي‌حسي: اثر داروهاي بي‌حسي موضعي كه در زمان انجام اغلب عمل‌هاي كاشت مو استفاده مي‌شود، ممكن است تا چند ساعت بعد از پايان عمل نيز همچنان باقي بماند. علت ديگري كه براي بي‌حسي بعد از عمل وجود دارد، تحريك اعصاب پوست در نواحي پذيرنده و اهدا كننده مي‌باشد. تحريك اعصاب معمولاً در چند روز اول دوره بهبودي بعد از عمل اتفاق مي‌افتد. گاهي اوقات هم ممكن است آسيب مكانيكي اعصاب سطحي باعث بروز بي‌حسي شود كه در اين صورت بي‌حسي به مدت طولاني‌تري ادامه پيدا خواهد كرد.

عفونت‌ها: خطر بروز عفونت بعد از جراحي‌هاي انتخابي ناحيه سر و گردن، به علت منبع خوني خيلي قوي كه در اين نواحي وجود دارد، بسيار پايين است. البته بيماران ديابتي، بيماران مبتلا به اختلال در سيستم ايمني و ساير افرادي كه خطر بروز عفونت در آنها به دليل ابتلاء به بيماري‌هاي خاصي زياد است، ممكن است كه از اين قاعده مستثني باشند. براي اين بيماران ممكن است نوعي داروي آنتي‌بيوتيك پروفيلاكتيك توسط پزشك تجويز شود.

 


برچسب: كاشت مو،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۴۴:۵۸ توسط:medical person موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :