medicalperson medicalperson .

medicalperson

آرتروپلاستي زانو چيست؟

جراحي تعويض مفصل زانو 

جراحي تعويض مفصل زانو، كه به آن آرتروپلاستي زانو knee arthroplasty نيز گفته مي­شود، يك عمل جراحي براي جاگذاري مفصل جديد زانو به جاي مفصل آسيب ديده بيمار است. در عمل Knee replacement از قطعات فلزي و پلاستيكي براي كاسه مفصل زانو استفاده مي­شود. افراد مبتلا به بيماري مفصلي شديد ممكن است به علت درد شديد نتوانند فعاليتهاي عادي كه نياز به خم كردن زانو دارد، مانند راه رفتن يا بالا رفتن از پله ها را انجام دهند. اين عمل جراحي ممكن است براي شخصي كه دچار آرتروز شديد يا آسيب شديد زانو باشد، در نظر گرفته شود. اين عمل موجب بر طرف شدن درد زانوي بيمار و نيز بهبود عملكرد زانو مي گردد.

پزشك ارتوپد در معاينه زانو ،محدوده حركتي زانو، قدرت زانو و پايداري مفصل زانو را بررسي ميكند . همچنين از راديو گرافي زانو نيز بهره مي برد تا متوجه شدت آسيب به مفصل زانو گردد . اگر بيمار معيارهاي كافي براي نياز به جراحي آرتروپلاستي زانو يا عمل جراحي تعويض مفصل زانو داشته باشد، اين عمل به بيمار توصيه خواهد شد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۰۳:۳۱ توسط:medical person موضوع:

رگ هاي عنكبوتي چيست؟

واريس و رگ هاي عنكبوتي به رگ هاي متورم و بزرگي گفته مي شود كه اكثرا در قسمت پا ايجاد شده و معمولا به رنگ آبي يا بنفش تيره مي باشند. اين رگ ها ممكن است ظاهري بزرگ شده، انباشته يا پيچ خورده نيز داشته باشند.

رگ هاي عنكبوتي زماني ايجاد مي شوند كه دريچه هاي كوچك موجود در داخل رگ ها، به درستي كار  خود را انجام ندهند. اگر وريد هاي فرد سالم باشد، خون به آرامي به سمت قلب حركت مي كند. اگر دريچه هاي وريد ضعيف شده يا آسيب ببينند، خون مي تواند به جاي قلب به عقب بازگردد و در وريدها  جمع شود و در نهايت سبب ايجاد واريس گردد (براي اكثر افراد، واريس مشكلات جدي در سلامت فرد ايحاد نمي كند). اين رگ ها از نظر زيبايي براي فرد ظاهري ناخوشايند ايجاد مي كنند.

براي برخي افراد، واريس مي تواند باعث درد، تورم و احساس ناراحتي شود. در موارد نادر، اين رگ ها مي توانند عوارضي مانند تغيير رنگ پوست و زخم هاي گسترده در پا ايجاد كنند. رگ هاي واريسي و عنكبوتي در صورتي كه باعث ايجاد ناراحتي شديد در فرد شوند و يا عوارض جانبي زيادي به همراه داشته باشند، نياز به درمان دارند. درمان رگ هاي واريسي به منظور جلوگيري از ظاهر غير زيبا و پيشگيري از عوارض جانبي رگ هاي عنكبوتي انجام مي شود.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۵۱:۰۰ توسط:medical person موضوع:

جراحي زيبايي پلك

جراحي زيبايي پلك يكي از روش هاي زيبايي چشم ها به شمار مي رود كه امروزه بسياري از خانم ها از اين روش زيبايي براي زيباتر شدن چشم هاي شان استفاده مي كنند. همه ما به خوبي مي دانيم چشم تاثير بسياري در زيبايي صورت دارد و اگر پلك چشم هايتان دچار افتادگي و آسيبي شود بهترين روشي كه مي توانيد يك بر ديگر زيبايي آن را باز گردانيد جراحي زيبايي پلك است. در اين روش يك برش طبيعي روي چين پلك داده مي شود، و در صورت لزوم كيسه هاي چربي را بر ميدارند و محل برش را با دوخت بسيار نازك مي دوزند.

عمل جراحي زيبايي پلك بالا يا پايين :

اگر اندازه پف پلك بالا يا پايين و بيرون زدگي چربي هاي چشم شما زياد باشد محل برش بايد كاملا زير خط مژه ها انجام شود تا از اين طريق جاي اسكار(زخم) آن به هيچ عنوان مشخص نگردد. در اين صورت علاوه بر اينكه چربي هاي اضافي خارج مي شود مي توانيد پوست اضافي پلك هم صاف مي گردد. ولي اگر ميزان بيرون زدگي چربي ها در جراحي زيبايي پلك چندان زياد نباشد و پوست پلك هم در حالت معمولي قرار گرفته باشد مي توانيد چربي ها را  به وسيله برشي در سطح داخلي پلك خارج كنيد. يكي از مهمترين مزيت هاي اين نوع جراحي زيبايي پلك اين است كه روي پوست هيچ برشي وجود نخواهد داشت و همچنين بهبودي و ترميم آن هم بسيار سريع تر از روش هاي ديگر است. عمل جراحي زيبايي پلك مي تواند صرفا براي پلك پايين ، پلك بالا يا هر دو دو پلك (همزمان در يك عمل) انجام گيرد.

بعد از جراحي زيبايي پلك امكان دارد اطراف چشم مقداري متورم و كبود گردد. همچنين بايد بدانيد در اين عمل جراحي خشكي چشم هم امري معمولي است كه براي برطرف كردن اين موضوع مي توانيد از قطره اشك مصنوعي چشم استفاده نماييد. تورم و كبودي اوليه چشم در عرض يك يا دو هفته به خوبي برطرف مي گردد اما چند ماه زمان مي برد تا نتيجه نهايي جراحي زيبايي پلك را مشاهده كنيد. محل برش دادن پلك به مرور زمان كمرنگ مي گردد و امكان دارد تا يك سال طول بكشد تا محل برش به طور كامل خوب شود. نتيجه عمل دائمي مي باشد

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۵:۰۹:۵۳ توسط:medical person موضوع:

جراحي زيبايي بيني

ناهنجاري هاي بعد از جراحي زيبايي بيني خطرات و عوارض زيادي دارد كه قبل از جراحي بايد اين خطرات را در نظر بگيريد.به عنوان مثال،  كاهش رينوپلاستي مي تواند باعث اختلالات تنفسي  شود كه در 70٪  ناراحتي تنفسي بيمار گزارش شده است.

در همه رشته‌هاي پزشكي، جراحي جنبه نجات بيمار از درد و رنج را دارد ولي در اقصي نقاط دنيا و كشورمان افرادي ديده مي‌شوند كه از روي ميل و رغبت و بدون داشتن عارضه پزشكي، اقدام به جراحي مي‌كنند.

اين گروه همان كساني‌اند كه خواهان تغيير شكل يا زيباتر شدن هستند. ولي گاهي زيبا شدن مخصوصاً اگر به دست افراد فرصت‌طلب و غيرمتخصص باشد، عوارض ناخواسته و پيامدهاي ناخوشايندي به بار مي‌آورد.

احتمال عارضه در جراحي هاي زيبايي 5 تا 10 درصد و اين احتمال تقريباً در سراسر دنيا حتي اگر توسط مجرب‌ترين پزشكان صورت بگيرد، كم و بيش يكسان است. عوارض بعد از جراحي اصولاً به راحتي برطرف مي‌شوند، ولي بعضي از آنها خسارات جبران‌ناپذيري برجاي مي‌گذارند. تعدادي از آنها براي بيماران شناخته‌ شده‌تر هستند.

 

 

 


برچسب: جراحي زيبايي بيني،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۳۹:۱۸ توسط:medical person موضوع:

دلايل كيفيت ونير و لمينت دندان در ايران

دلايل كيفيت ونير و لمينت دندان در ايران چيست؟ 

ونير و لمينت دندان نوعي از روكش دندان است كه در كلينيك دندانپزشكي براي بهبود خط لبخند بيماران ارائه مي­شود. روكش هاي دندانپزشكي، برش هاي نازكي از پوسته هاي ساخته شده از موادي هستند كه از نظر بافت و رنگ به ميناي طبيعي دندان ها نزديك هستند. آنها با دقت روي دندان ها قرار مي­گيرند تا هرگونه نقص را بپوشانند و لبخند شخص را از نظر زيبايي شناختي جذاب تر كنند. تفاوت بين روكشهاي معمولي و لمينيت ها در ضخامت و كيفيت آنها مي­باشد.

در اولين ويزيت شما جهت ونير و لمينت دندان در كلينيك دندانپزشكي كه براي ملاقات با دندانپزشك متخصص لمينت برنامه ريزي شده است، ابتدا لازم است قالب دقيقي از دندان هاي شما تهيه گردد تا در روكش لمينت از آن استفاده شود.

دندانپزشك ضمن دادن مشاوره به شما، هنگام انتخاب سايه سفيد براي دندانها، اولويت شما را در نظر مي­گيرد. آزمايشگاه پس از دريافت قالب، لمينت­هاي سفارشي مناسبي را براي شما تهيه مي­كند. در دومين ويزيت خود، بدون نياز به هرگونه بي حسي و مته كاري، لمينت­ها را بر روي دندان­هاي شما قرار مي­دهند.
هر آزمايشگاه ساخت لمينت در ايران كه در آنجا روكش­ها ساخته مي­شوند، داراي سابقه طولاني بوده و توانسته ­اند اعتماد هزاران بيمار را براي كيفيت محصولات خود در اين راه كسب كنند. براساس بازخوردهاي شبكه­ هاي اجتماعي، اكثريت بيماران از مهارت دندانپزشكان ايراني و كارهاي آزمايشگاه ساخت لمينت در ايران رضايت خود را اعلام كرده اند.

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۵:۱۸:۵۳ توسط:medical person موضوع:

عوارض زودهنگام كاشت مو

بر خلاف آنچه كه ممكن است خيلي افراد تصور كنند، خطر بروز درد در زمان جراحي پيوند مو بسيار ناچيز است. البته در مورد عمل پيوند مو به روش FUT يا نواري، ممكن است بيمار در طي چند روز اول بعد از عمل درد خفيفي را احساس كند و شايد هم براي تسكين درد در اولين شب بعد از عمل به داروي مسكن نياز پيدا كند. اما روش FUE معمولاً هيچ دردي را حتي در شب اول بعد از عمل به همراه ندارد.

خارش: يكي از عوارض شايع بعد از عمل كاشت مو، خارش نواحي درگير در عمل در پوست سر در روش‌هاي سنتي FIT وFUT است. خاراندن سر در طي چهار روز اول بعد از عمل مي‌تواند عواقب بسيار بدي داشته باشد و منجر به آسيب‌ديدگي گرافت‌هاي تازه كاشته شده شود. خوشبختانه شدت خارش پوست سر بعد از كاشت مو معمولاً خيلي كم است و در اغلب موارد به هيچ مداخله درماني نياز ندارد. در واقع، مرطوب نگه داشتن ناحيه پذيرنده در پوست سر با استفاده از مرطوب‌كننده‌هاي پوستي، در اغلب موارد مي‌تواند خارش پوست را برطرف نمايد در غير اينصورت نياز است كه با پزشك مشورت كنيد.

خونريزي: كاشت مو چه به روش FUE و چه به روش نواري انجام شود، معمولاً بر روي ناحيه اهدا كننده در پوست سر يك پانسمان گذاشته مي‌شود تا فشار مختصري را بر روي اين ناحيه وارد كند. اين كار باعث مي‌شود كه خطر بروز خونريزي بعد از كاشت مو به حداقل برسد. بعد از پايان عمل پيوند مو ممكن است در ناحيه اهدا كننده يا ناحيه پذيرنده در پوست سر، كمي خونريزي وجود داشته باشد. اگر اين خونريزي اتفاق بيفتد، معمولاً با گذاشتن يك گاز استريل و فشار دادن آرام آن بر روي سر به مدت چند دقيقه، مي‌توان خونريزي را متوقف كرد. اگر خونريزي با چند بار فشار دادن مختصر بر روي پوست سر متوقف نمي‌شود، با پزشك خود تماس بگيرند.

ورم: اغلب افرادي كه عمل كاشت مو انجام مي‌دهند، كمي ورم در پوست سر خود مشاهده خواهند كرد. به طور كلي احتمال بروز ورم در ناحيه پذيرنده و اطراف آن، به ويژه پيشاني و دور چشم‌ها بيشتر است. بعضي از افراد مي‌توانند از داروهاي استروئيد پروفيلاكتيك براي كاهش خطر بروز ورم استفاده كنند. داروهاي استروئيدي را مي‌توان به صورت تزريق در پوست سر در روز عمل جراحي و يا به صورت قرص در طي چند روز اول بعد از عمل استفاده كرد. ورم سر در صورتي كه اتفاق بيفتد، معمولاً در روز سوم بعد از عمل شروع مي‌شود و در روز چهارم به بيشترين ميزان خود مي‌رسد. اما خوشبختانه اين ورم معمولاً تا روز پنجم بعد از عمل خيلي سريع برطرف مي‌شود.

بي‌حسي: اثر داروهاي بي‌حسي موضعي كه در زمان انجام اغلب عمل‌هاي كاشت مو استفاده مي‌شود، ممكن است تا چند ساعت بعد از پايان عمل نيز همچنان باقي بماند. علت ديگري كه براي بي‌حسي بعد از عمل وجود دارد، تحريك اعصاب پوست در نواحي پذيرنده و اهدا كننده مي‌باشد. تحريك اعصاب معمولاً در چند روز اول دوره بهبودي بعد از عمل اتفاق مي‌افتد. گاهي اوقات هم ممكن است آسيب مكانيكي اعصاب سطحي باعث بروز بي‌حسي شود كه در اين صورت بي‌حسي به مدت طولاني‌تري ادامه پيدا خواهد كرد.

عفونت‌ها: خطر بروز عفونت بعد از جراحي‌هاي انتخابي ناحيه سر و گردن، به علت منبع خوني خيلي قوي كه در اين نواحي وجود دارد، بسيار پايين است. البته بيماران ديابتي، بيماران مبتلا به اختلال در سيستم ايمني و ساير افرادي كه خطر بروز عفونت در آنها به دليل ابتلاء به بيماري‌هاي خاصي زياد است، ممكن است كه از اين قاعده مستثني باشند. براي اين بيماران ممكن است نوعي داروي آنتي‌بيوتيك پروفيلاكتيك توسط پزشك تجويز شود.

 


برچسب: كاشت مو،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۴۴:۵۸ توسط:medical person موضوع:

جراحي لاغري

جراحي لاغري زماني توصيه مي شود كه BMI يا شاخص توده بدني بين 35 تا 40 و بيشتر باشد و يا از بيماري هاي مربوط به چاقي همچون ديابت و بيماري هاي قلبي رنج ببريد.

عمل لاغري يك پروسه ي كاهش وزن ميباشد كه توسط متخصصان جراحي بر روي سيستم گوارش انجام مي شود و به افراد بسيار سنگين كمك مي كند تا وزن كم كنند. برعكس ليپوساكشن كه چربي هاي اضافي را از بدن خارج مي كند، در جراحي لاغري تمركز روي ميزان غذاي مصرف  شده و جذب شده مي باشد.

اين كار به دو شكل صورت ميپزيرد : اول با محدود كردن ميزان غذاهايي كه در معده خود نگه مي داريد و در نتيجه احساس سيري بيشتر مي كنيد و دوم با كوتاه كردن روده ي كوچك و پيشگيري از جذب مولكول هاي غذا كه به دليل مصرف نشدن به عنوان منبع انرژي به چربي تبديل خواهد شد .

جراحي لاغري تا حدودي تهاجمي عمل ميكند و ممكن است همراه با لاپاراسكوپي انجام شود. اين مورد بيشتر ترجيح داده مي شود، چرا كه با درد كمتري همراهمي باشد و سير درمان را تسريع مي كند. ممكن است بسته به نياز بيمار و شرايط سلامتي او عملِ باز نيز انجام شود. بيمار پس از اين عمل جراحي بايد مراقب سبك زندگي خود باشد ، ممكن است دوباره دچار بازگشت وزن شوند. آنهايي كه دچار پرخوري عصبي هستند ياافراد افسرده ، بيشتر در معرض اين بازگشت وزن مي باشند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۴۰:۲۹ توسط:medical person موضوع:

جراحي ليزيك چشم چيست؟

ليزيك چشم، نوعي جراحي اصلاحي چشم است كه از ليزر براي اصلاح انواع خطاهاي انكسار چشم استفاده ميشود. عمل جراحي چشم كه كراتوميله­يوسيز به كمك ليزر (با علائم اختصاري LASIK)  ميباشد و در ايران ليزيك گفته ميشود، براي اصلاح انواع خطاهاي انكساري مانند نزديك بيني (ميوپيا)، دور بيني (هايپروپيا) و آستيگماتيسم استفاده مي­كند.

در همه روش هاي اصلاح عيوب انكساري، اصلاح قرنيه صورت مي گيرد.
به طور كلي، اكثر افرادي كه ليزيك چشم انجام مي­دهند، بينايي آنها به 20 از 25 و يا عدد بهتري ميرسد، كه براي بيشتر فعاليت ها خوب است. اما گروهي از مردم سرانجام براي رانندگي در شب و يا هنگام خواندن كتاب در سنين بالا، به عينك نياز پيدا مي­كنند.

انواع جراحي ليزيك چشم كدامند؟
جراحي هاي ليزر چشم كه در كلينيك هاي چشم پزشكي براي اصلاح همه گونه عيوب انكساري چشم انجام ميشود عبارتند از:
– جراحي Lasik.
– جراحي لازك .LASEK
– پي آر كي.
– جراحي فمتوليزيك .femtosecond
– جراحي فمتواسمايل (ReLEx SMILE) كه آخرين نسل جراحي ليزيك.
– جراحي Ultra lasik يك تكنيك جراحي برتر از Lasik است كه در آن يك فلپ بسيار نازك قرنيه (100 ميكرومتر) ايجاد شده و براي هر بيمار با استفاده از يك نرم افزار بهينه سازي ليزر براي اصلاح انواع بينايي، از قبيل آستيگماتيسم، نزديك بيني، دور بيني و پير چشمي شكل دهي مي­شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۱۹:۰۵ توسط:medical person موضوع: